piątek, 30 października 2015

Piknik z Lubellą

Miniony weekend był dla wielu osób bardzo emocjonujący. Wybory parlamentarne przyćmiły inne tematy i mało kto pamiętał, że w niedzielę obchodzony był Światowy Dzień Makaronu. Myślę, że jest to doskonała okazja, aby wspomnieć pewien majowy weekend. Co prawda, nie ja będę wspominać, a mój mąż - oddaję mu trochę przestrzeni w tym właśnie wpisie.


Jakoś na początku maja otrzymałam zaproszenie na warsztaty kulinarne Piknik z Lubellą do Akademii Kulinarnej Whirlpool. Pech chciał, że akurat byłam na diecie bezglutenowej i bezmlecznej, ale szybko znalazłam rozwiązanie. Mój kluskolubny mąż z wielka przyjemnością wybrał się na warsztaty i z błogą miną wspomina je do dziś.



Podczas warsztatów zaprezentowane zostały nowości Lubelli w postaci makaronów z serii Pełne Ziarno, tym razem z żytem i orkiszem, żytnie płatki śniadaniowe (rewelacja!), kasza pszenna oraz mąki i tradycyjne białe makarony. Do tego do dyspozycji uczestników oddane zostały również cudowne, świeże produkty sezonowe takie jak rabarbar, truskawki czy zielone szparagi. Podczas wspólnego gotowania przygotowany został pełen zestaw posiłków. Menu otwierały delikatne przystawki w postaci sałatek z makaronem pełnoziarnistym i kaszą pszenną, jakami przepiórczymi, ogórkiem, rzodkiewką, szparagami i fantastycznym zielonym majonezem.



Piknikowa sałatka z kaszy pszennej
Składniki:
·         Kasza pszenna Lubella (400g)
·         Pomidory suszone (100g)
·         Oliwki zielone (100g)
·         Ciecierzyca (2 puszki)
·         Rodzynki (50g)
·         Kapary (50g)
·         Kmin rzymski (1 łyżeczka)
·         Oliwa z oliwek
·         Sok z cytryny
·         Mięta
·         Kolendra
·         Sól, pieprz

Kaszę gotujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu,
Pomidory i oliwki kroimy na mniejsze kawałki – jeśli wolimy mogą one być mniejsze lub większe. Na sitku odsączamy z zalewy ciecierzycę. Następnie pokrojone warzywa, ciecierzycę oraz kaszę mieszamy. Dodajemy rodzynki oraz odsączone z zalewy kapary.
Z oliwy, soku z cytryny, soli, pieprzu oraz kminu rzymskiego przygotowujemy dressing. Tak przygotowany sos mieszamy z sałatką. Na koniec dodajemy porwane na mniejsze kawałki zioła – bazylię i kolendrę.



Danie główne - quiche z szparagami, szynką włoską i rukolą podany z chutney z żurawiną



No i nie sposób zapomnieć o doskonałych deserach: ciasto rabarbarowe i deser owocowy z płatkami żytnimi.


Owocowy deser z chrupiącymi płatkami żytnimi, truskawkami i rabarbarem

Składniki:

·         Płatki Lubella Żytnie (1 op.)

·         Rabarbar (250g)

·         Truskawki (250g)

·         Jajka (3 szt.)

·         Cukier (100g)

·         Mascarpone (500g)

·         Miód (3 łyżki)

·         Cytryna (1 szt.)

·         Kakao w proszku (4 łyżki)

Żółtka ucieramy z cukrem na puszystą masę, a z białek ubijamy pianę. Masę z żółtek łączymy z mascarpone i ubitymi białkami.Truskawki i rabarbar kroimy na mniejsze kawałki.  Rabarbar wkładamy do garnka razem z cukrem i podgrzewamy do momentu, aż cukier się rozpuści. Następnie dodajemy sok z cytryny i miód. Gotujemy przez ok. 10 minut do momentu aż rabarbar zmięknie. Pod koniec dodajemy truskawki i mieszamy.W małych pojemniczkach układamy warstwę płatków, następnie warstwę owoców i masy serowej. Czynność powtarzamy, na końcu całość posypujemy kakao i płatkami.


Przepisami i wrażeniami z warsztatów podzielił się z Wami (i ze mną) mój mąż - Tomek. Jeśli chcecie częściej się z nim tu spotykać, to dajcie znać, częściej będę go wpuszczać do kuchni ;)

poniedziałek, 26 października 2015

Czym słodzisz diabetyku?

Niemal każdy z nas lubi słodki smak. Jest to smak dzieciństwa, bezpieczeństwa i przyjemności. Z różnych względów jednak przekonujemy się, że ważne jest też źródło tego smaku, a najpopularniejszy słodki biały cukier nie jest wskazany. Tym bardziej, kiedy diagnoza mówi: CUKRZYCA. 
 Foto: freepik                                          
Czy słodki smak jest zakazany dla diabetyków?
Cukrzyca to przewlekła choroba metaboliczna, która charakteryzuje się podwyższonym poziomem glikemii w organizmie. W zależności od rodzaju cukrzycy, terapia może polegać na przyjmowaniu środków doustnych albo przyjmowaniu insuliny, hormonu stabilizującego poziom cukru. Niezależnie od przyjętej terapii, kluczową rolę w kontroli glikemii odgrywa dieta. Zdrowa, obfitująca w złożone węglowodany, pełnowartościowe białko i zdrowe tłuszcze, pozwala na długie i satysfakcjonujące życie. Jednak dla wielu osób z cukrzycą sen z powiek spędza pytanie: Ale co ze słodyczami? Czy naprawdę muszę sobie wszystkiego odmawiać i nie mogę cieszyć się słodkim smakiem? Czy muszę uciekać się do niedocukrzeń, aby tym maskować zwyczajną ochotę na małe co nieco?

niedziela, 25 października 2015

Jedz i chudnij - JABŁKOWO-JAGLANY CHLEBEK

Nie wiem, czy bardziej zakwalifikować ten wypiek do pieczywa czy bardziej do słodkości. Fajna i prosta opcja dla tych, co na diecie bezglutenowej. Dodatkowo przepis nie zawiera laktozy ani jajek - mam nadzieję, że ucieszą się moje koleżanki, co mają alergiczne dzieci w domu. Wczoraj miałam przyjemność w miłym towarzystwie być na warsztatach Kawy Inka w Garze Tomka Jakubiaka i tak się zainspirowałam. Zdziwicie się jakie to łatwe :)

JABŁKOWO-JAGLANY CHLEBEK

Składniki na 10 porcji:
700g jabłek
300g suchej kaszy jaglanej
2 łyżki płynnego miodu
łyżeczka cynamonu
opcjonalnie łyżeczka kawy Inka bezglutenowej - to nowość

Jabłka obrać ze skórki i zetrzeć drobno na tarce. Dodać surową kaszę jaglaną, miód, cynamon oraz kawkę. Dokładnie wymieszać nie przejmując się nadmiarem soku z jabłek, kasza wszystko wciągnie podczas pieczenia. Przełożyć do podłużnej foremki wyłożonej papierem do pieczenia. Piec około 1,5h w piekarniku nagrzanym do 180 stopni z termoobiegiem (190 stopni bez termoobiegu). Można przykryć, jakby chlebek zaczął się przypiekać na wierzchu.

1 porcja to ok. 150kcal, węglowodany: 32g, białko: 4g, tłuszcz 1g

SMACZNEGO!

Komunikat specjalny do moich kawowych koleżanek - Jeśli macie ochotę na kawkę zbożową, to mam pełen wachlarz do wyboru :)