czwartek, 13 września 2012

Lekkostrawna czyli jaka?

Lekarz zlecił Ci lekkostrawne posiłki? Już to sobie wyobrażasz: kleiki, papki, przetarte jarzynki...

Spokojnie.

Nawet na diecie możesz jeść znacznie więcej i smaczniej!

Posiłki w diecie lekkostrawnej powinny być tak skomponowane, by dostarczały energii bez zbytniego obciążania układu pokarmowego. Nie oznacza to jednak, że musisz jeść mdłe papki i zupki bez smaku. Posiłki lekkostrawne mogą być równie smaczne jak normalne. Należy tylko wybierać lekkostrawne produkty i przyrządzać je tak, aby organizm szybko i bez trudu mógł wykorzystać zawarte w nich składniki odżywcze.

Kiedy dieta lekkostrawna? Stosuje się ją podczas osłabienia organizmu, np. podczas grypy. Lekarz może Ci ją zalecić także , gdy chorujesz na wrzody żołądka lub dwunastnicy, masz stany zapalne błony śluzowej żołądka i dróg żółciowych. Nie będę wymieniać wszystkich przypadków, w których stosuje się dietę lekkostrawną, bo najczęściej jest ona zalecana przez lekarza i chory wie (albo przynajmniej powinien wiedzieć) jaką dietę powinien stosować. Na dietę lekkostrawną możesz przejść również wówczas, gdy odczuwasz zmęczenie, masz nieznaczne problemy z trawieniem (np. wzdęcia). Polecam dietę lekkostrawną podczas wzmożonego wysiłku umysłowego, np. sesji egzaminacyjnej.



Dla podniesienia właściwości smakowych potraw w diecie lekkostrawnej używa się łagodnych przypraw takich jak sok z cytryny, małe ilości soli, koperek, pietruszka czy rzeżucha. Ze znanych technik kulinarnych najszersze zastosowanie mają gotowanie na wodzie i parze, duszenie oraz pieczenie w folii aluminiowej.

Z reguły posiłki lekkostrawne powinny dostarczać takiej samej ilości energii i składników odżywczych jak normalne. Wyjątkiem jest dieta dla osób, które mają nadwagę i w związku z tym muszą ograniczyć ilość kalorii, oraz dla pacjentów z chorobami nerek - wtedy konieczne jest ograniczenie białka.


Propozycje potraw na poszczególne posiłki:

Śniadanie:
Na lekkostrawne śniadanie poleca się zupy mleczne z dodatkiem dozwolonego produktu mącznego, mleko, kawę lub herbatę z mlekiem, słabe kakao. Jeśli podawana jest zupa mleczna, napój może stanowić herbata, herbata z cytryną. Pieczywo mieszane (dozwolone rodzaje pieczywa), masło, świeżo przygotowany majonez z oleju sojowego, słonecznikowego lub oliwy z dodatkiem soku z cytryny (bez musztardy). Produkt białkowy do pieczywa może stanowić biały ser, twarożek homogenizowany, jajko gotowane na miękko, wędlina (z dozwolonych), upieczona w folii cielęcina na zimno lub klops. Może być dodany dżem lub miód. Do tego posiłku wskazane jest podanie sezonowego warzywa lub soku owocowego.

II Śniadanie:
Napój -jeden z wymienionych w I śniadaniu lub sok owocowy, warzywny, zsiadłe mleko, kanapka z serem lub wędliną lub napój i kawałek ciasta drożdżowego albo innego dozwolonego w tej diecie (biszkopt, babka drożdżowa), budyń mleczny, galaretka owocowa, twaróg z jabłkiem.

Obiad: 
Zupa z dozwolonych produktów: krupnik, jarzynowa, barszcz, pomidorowa, owocowa, odtłuszczony rosół, ziemniaczana. Dania mięsne, rybne, półmięsne lub z sera- dostarczające białka zwierzęcego. Jako dodatek - ziemniaki całe, puree, ryż lub kasza gotowana na sypko, drobny delikatny makaron. Warzywa gotowane, surowa- utarta marchewka, pomidor bez skórki, sałata zielona z olejem lub słodką śmietanką. Na deser może być surowy owoc (z dozwolonych), kompot, kisiel mleczny lub z owoców, napój owocowy. 

Podwieczorek: 
Napój z kanapką, napój i ciasto, owoc lub jeden z innych wymienionych w obiedzie deserów.

Kolacja:
Zaleca się by możliwie często spożywana na kolację była potrawa gotowana: leniwe pierogi, budyń z mięsa lub sera, kurczak lub ryba w galarecie, ryba lub mięso w jarzynach, risotto z mięsem i warzywami, zsiadłe mleko z kaszą lub ziemniakami. Napój jak w I śniadaniu, pieczywo, masło. Jeśli potrawa jest gotowana i zawiera białko zwierzęce może być podany dodatek dżemu lub miodu, jeśli jest np. ryż z jabłkami musi być do pieczywa dodatek sera, wędliny lub ryby. Wskazany jest również dodatek warzyw , owoców lub soku z owoców.

Sposoby dzięki którym można zredukować błonnik w diecie lub uczynić go mniej drażniącym przewód pokarmowy poprzez:
- dobór młodych, delikatnych warzyw i dojrzałych owoców,
- usuniecie pestek np. z pomidorów, kabaczków, porzeczek,
- usuniecie skórki poprzez obranie warzyw i owoców,
- gotowanie, które zmiękcza błonnik,
- przecieranie przez sito,
- stosowanie oczyszczonych produktów zbożowych zamiast grubych kasz drobne, zamiast razowego pieczywa pieczywo pszenne, pszenno - razowe,
- stosowanie soków i przecierów zamiast całych warzyw i owoców.

Przy dolegliwościach żołądkowych warto niekiedy sięgnąć po wypróbowane stare metody stosowane przez nasze prababcie i babcie. W medycynie niekonwencjonalnej ziołolecznictwo doceniane i stosowane jest do dziś dnia. Apteczka ziołowa w diecie lekkostrawnej:
- napar z rumianku łagodzi dolegliwości żołądkowe
- napar z koperku i kminku, zwłaszcza u małych dzieci, pomaga na bóle powstałe na skutek nagromadzenia się gazów
- napar z suszonych czarnych jagód ma działanie przeciwbiegunkowe i zapierające
- herbatka z mięty przyspiesza trawienie, pobudza wydzielanie soków trawiennych i pomaga organizmowi uporać się z tłustym i obfitym posiłkiem

7 komentarzy:

  1. Niestety są tu pewne nieścisłości - łosoś nie jest rybą polecaną na diecie lekkostrawnej, ponieważ jest tłusty, a takich ryb należy się wystrzegać. Również ogórki nie są wskazane.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znajduję w tekście zarzucanych nieścisłości. Nie ma tu słowa ani o łososiu, ani ogórkach.

    OdpowiedzUsuń
  3. surowe owoce i warzywa odpadają przy zapaleniu żołądka czy błony śluzowej dwunastnicy.Warzywa i owoce tylko gotowane.Omijać tłuste sery topione i wszystko wszystko gotować.Mozna wypić sok rozcieńczony np:owocowy Kubuś.

    OdpowiedzUsuń
  4. POLECAM SIEMIĘ LNIANE ZŁOCISTE!

    OdpowiedzUsuń
  5. Kurkuma pomaga, ma działanie antyzapalne i łagodzi problemy żołądkowe. Ja stosuję w kapsułkach, ale taka w proszku też daje radę. Tylko trzeba zwrócić uwagę na wchłanianie się, bo niestety z tym jest ciężko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiedz mi jaki suplement stosujesz , sama do pewnego momentu brałam curcumin-comp. firmy swansona i okazał się kompletną kichą .
      A jednak wolałabym kontynuować suplementacje, tak profilaktycznie

      Usuń
    2. Żaden suplement nie da ci tego co da ci tarty korzeń kurkumy .
      Taka jest prawda że te tabletki nie działają i nie wiem jakim cudem zostały dopuszczone do sprzedaży , no ale nie mnie to kwestionować

      Usuń